docuproducties Tijn... Tino beschrijving
Filmmaakster Carina Ellemers maakte een indringend en intiem portret over identiteit, en de betekenis van gehechtheid, en bloedverwantschap.

Carina Ellemers :
“Toen ik in 2002 zag hoe Tijn van Dijk, als net cum laude afgestudeerde jonge fotograaf zijn eerste fotoproject begon, dacht ik dit is een film en ben ik hem gaan volgen.
Het fascineerde mij namelijk enorm om te zien hoe een uit Indonesië geadopteerd kind zoals hij, wordt gedreven door het verlangen terug te gaan naar zijn geboorteland om daar familieportretten te maken. Tijn zegt daar zelf over dat hij dat doet vanuit de wens iets te weten van hoe zijn leven eruit had kunnen zien als hij niet was geadopteerd.
Wat ik nooit heb kunnen vermoeden was dat Tijn van Dijk zich gedurende dit fotoproject en de tijd dat ik hem volgde weer Tino Djumini (zijn geboortenaam) zou gaan noemen, zich in Indonesië zou gaan vestigen, islamitisch zou worden, daar zou trouwen in een kampong en daar een kind zou krijgen.
Ik heb hem gevolgd vanaf het eerste familieportret dat hij maakte van zichzelf met zijn grote blanke ouders in Nederland tot aan zijn laatste; dat van zichzelf met zijn Indonesische vrouw en hun pasgeboren kind in 2006. Het was een bijzondere ervaring om getuige te zijn van het unieke proces dat Tijn, geleid door zijn zo heftige verlangen naar bloedverwantschap, naar ergens echt bij te horen, heeft doorgemaakt.”

Productie: Bonanza Films en Stichting Benina in samenwerking met de Humanistische Omroep
Lengte: 65 minuten
Zie ook Holland Doc voor meer informatie