Vertoningen 'Die ellende is een goudmijn' 10-04-2013

Na een succesvolle premiere in EYE zal de documentaire 'Die ellende is een goudmijn. De levenskunst van Han de Vries', van Hans Polak op verschillende plekken in het land worden vertoond.

Op 21 april wordt de film vertoond in Cafe Welling, aanvang 13.00 uur. Op 28 april en 20 mei zal de documentaire worden vertoond in het Joods Historisch Museum. De vertoning begint om 14.30 uur.

Op 26 mei zal de film worden vertoond in het Etty Hillesum Centrum in Deventer en op 16 juni in het Herinneringscentrum Kamp Westerbork.

In ‘Die ellende is een goudmijn kijken we met Han de Vries naar de paradoxen van zijn bestaan en proberen te ontdekken wie hij werkelijk is. Han de Vries was de nestor van de Nederlandse school der hoboïsten. Hij speelde op alle grote concertpodia ter wereld, won de Prix d ‘Excellence en twee Edisons. Na 42 jaar werk uitgevoerd te hebben dat door anderen was gecomponeerd, vond hij het tijd om eindelijk eens wat van zichzelf te laten zien. Door te schilderen komt heel dat tranendal uit zijn jeugd naar boven. Han de Vries schildert met dezelfde toewijding en nauwkeurigheid als waarmee hij hobo speelde. Naarmate de film vordert ontdekken we de donkere kanten in de persoonlijkheid van De Vries: achter de levensgenieter en de beroemde topmusicus schuilt iemand die worstelt met de zaken die hem gevormd hebben. Waarom heeft De Vries de behoefte zichzelf te ontdekken en dat ook aan de wereld te tonen?
Hij zegt over de eerste levensjaren waarin hij ondergedoken zat en zijn naoorlogse opvoeding met zijn ouders die voornamelijk met hun eigen sores bezig waren: ‘Ik speel componisten van een grote harmonie, en van een grote schoonheid, en daar past deze rampenwereld helemaal niet in. Maar, als je zoals nu het geval is, niet meer optreedt en de tijd hebt om even over je schouder te kijken en ook de behoefte hebt om expressief te blijven dan is dit toch wel een goudmijn. Die ellende is een goudmijn’.

‘Die ellende is een goudmijn is een film van Hans Polak en een coproductie met de Joodse Omroep en Stichting Beter Beeld, financieel ondersteund door het VSB Fonds en het CoBO Fonds